torsdag 29 juni 2017

Med spenderbyxorna på


För ett par månader sen:

Jag: ...men vart ska vi åka på vår semester, tycker du?

Mr F: Du som har tid och är ledig ibland om dagarna kan väl kolla lite. Kom med förslag.

Jag: Ja, men jag HAR ju föreslagit Skottland. Eller Irland. Eller Nya Zeeland. Till Skottland kan man flyga för två och ett halvt tusenkronor per person och fixa en veckas hyrbil för drygt två. Sen hittar vi alltid B&B efter hand. Vad säger du? Där är jättefint, jag lovar att du skulle gilla det. Det är lite som Färöarna kan man säga.

Mr F: Men jag vill till Norge. Det har vi också pratat om...

Jag: Ja, men då åker vi till Norge. Jag vill också dit. Fast, då blir det nog svårt att boka hotell, för det känns inte som man kan lita på att man kommer fram dit man ska på bestämda tider när man kör bil på de slingriga vägarna i norska fjordlandet. 

Mr F: Tält! 
Orange tält

Jag: Jodå, visst kan vi tälta. Men då måste du skaffa ny sovsäck, för...

Mr F: JA! Ja, jag VET att min gamla sovsäck har möglat och att jag fick kasta den...

Jag: Jag har vad jag behöver, ska bara leta fram och inventera statusen på vissa av prylarna. (Som gammal scout har jag ju det mesta, men datummärkningen på prylarna är knappast från denna sidan av millennieskiftet.)

En dryg månad senare: 

Mr F: Jag har köpt sovsäck och liggunderlag för tre och ett halvt tusen. 

Jag: VAD-SA-DU-ATT-DU-HAR-KÖPT?! Tre och ett halvt...? Eehhh hhrmm... Jaså, ja, men det var ju bra. Vad blev det då för nåt? 

Mr F: Jo, jag köpte en varm sovsäck som är i fyra delar och som... (Här insåg jag att han började rabbla en massa fakta och termer som jag inte riktigt förstod och eftersom jag inte ville visa mig dum och okunnig, så avbröt jag honom med en kommentar istället:)

Jag: Ah! Den måste jag få titta på! 

Mr F: Och liggunderlaget var ett sånt man blåser upp med händerna såhär. (Här förevisades jag en mystisk handrörelse som gjorde mig väldigt konfys.) Det är nio centimeter tjockt! 

Jag: Nio centimeter! Vad i hela friden är det för nåt? DET måste jag också få se! (Plötsligt ter sig mitt Therm-A-Rest-liggunderlag av första generationen från 1980-talet - som jag hittills varit väldigt nöjd med - som en kvarleva från istiden.)

Senare samma dag: 

En mycket stolt Mr F presenterar sina nyinköpta prylar för mig och lägger sovsäck och liggunderlag i mitt knä. Jag lyfter och tittar på förpackningarna. Tar fram iPaden och börjar googla på produkterna. Jag vill inte packa upp hans nya produkter, för det ska han såklart själv få göra. Nu blir jag själv riktigt intresserad. Jag letar mig fram på flera olika hemsidor som säljer friluftsprylar och inser att de där fluffiga liggunderlagen är det som gäller numera. Inga mer värkbrutna leder och stela ryggar!

Dagen därpå har jag bestämt mig: 

Jag: Snälla, vi kan väl åka till Naturkompaniet så att jag också får titta på sånt där liggunderlag. De har visst nåt på rea.

När vi kommer till Naturkompaniet är de slutsålda. Jag bestämmer mig för att beställa ett från deras hemsida istället.

Väl hemma plockar F upp sitt liggunderlag och jag får prova att blåsa upp det med den där konstiga handrörelsen och redan här blir jag helt såld. Så smidigt med inbyggd pump! Jag lägger mig på liggunderlaget och bara: WOW! Åh, så skönt - jag SKA ha ett sånt här, jag med! Dessutom väger det nästan ingenting.

Liggunderlaget är svart och
liknar en luftmadrass. 
Efter helgen fortsätter jag mitt googlande och när jag bestämt mig för vilket liggunderlag jag ska ha hittar jag det till slut 30% billigare hos en återförsäljare. För att jag inte ska vara sämre än Mr F och för att jag tänker på kommande övernattningar i snöbivack köper jag ett som har dunfyllning så nu ska jag väl ändå inte behöva frysa? Dunsovsäck äger jag sedan gammalt och NEJ någon ny sådan har jag inga planer på att införskaffa. 

Då jag letat efter liggunderlag har jag samtidigt hittat en massa andra roliga friluftsprylar, så jag passar på att köpa några extra tältpinnar, jag köper en liten superbra tältlampa, några nya tallrikar och sporkar samt uppgraderar några smådelar till mitt gamla Trangia friluftskök. Minns inte när jag köpte det, men jag kan som kuriosa berätta att det enligt prislappen på originalkartongen kostade 67:-. 

Den här "billiga och spartanska" tältsemestern lär bli rejält dyr innan bilen ens har börjat rulla mot Norge. När jag tänker efter vill jag nog ha ett par långa vandringsbyxor och nog skulle det vara bra med en powerbank som kan lagra massor av ström och varför inte köpa... ... ...?











6 kommentarer:

  1. kommer nog bli dyrt haha =P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha, men vi sparade in på att vi lagade all mat på stormkök ;-)

      Radera
  2. Om ni tältar nästa sommar också blir det billigare, totalt sett! :) L-M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Du har fattat grejen! (Fast nästa gång köper vi nog ett tält som värmer lite mer. =P )

      Radera
  3. Hahaha! Ekonomisk, vad är det? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Vi lagade all mat själv - nästa gång tror jag minsann att vi sparar in på campingpengarna också och nyttjar oss av allemansrätten. ;-)

      Radera