tisdag 31 januari 2017

FAN! Ättestupan nästa...


...och DÄR gick precis all luft ur mig!

Jag orkar inte längre! Har försökt i ett halvårs tid att synka så att jag kan använda både mitt CI (där jag hör diskanten) och hörapparaten (där jag hör basen) till FM-sändaren på jobb. Den har jag för att kunna höra vid kundmöten, för att kunna hänga med vid arbetsplatsmöten, för att kunna höra i telefon samt för att kunna höra tex utbildningsprogram på datorn på min arbetsplats.

Det har fungerat jättebra ända tills jag fick en ny hörapparat i somras. Den nya hörapparaten använder sig av "streaming" och NU började problemen! 

För att göra en lång historia kort: Den nya hörapparatens FM-lösning sänder på samma frekvens som mitt Cochlea Implantat och det går inte att höra med båda öronen samtidigt. Jag får alltså att välja på att höra såhär: "jg fr llts vlj p tt hr shr" eller också såhär: "a å aå äa å a öa åä". Under tiden har jag hjälpligt klarat mig med min gamla svaga hörapparat som har femton år på nacken och som dessutom är tejpad. När den lägger av kommer jag inte längre att kunna utföra mitt jobb!

För att komma tillrätta med detta har jag med hjälp av "Hörseltjänst/Audionova" ansökt om arbetshjälpmedel från Försäkringskassan men FICK IDAG ETT MAIL DÄR MIN ANSÖKAN AVSLÅS!!!

Inte nog med att de under tidens gång begärt in både nytt audiogram (Gissa hur mycket utslag ett dövt öra ger på ett audiogram?) samt tvingat mig att svara på rent ut sagt nedlåtande och kränkande frågor kring mitt privatliv som inte har ett dugg med mitt arbete att göra. "Svarade jag inte på frågorna skulle min ansökan avslås" fick jag veta i fetstil på mailet.

Nu har jag alltså förnedrat mig och svarat på högst privata frågor bara för att sedan få ett hånfullt AVSLAG! (Känns som att jag tydligen svarade "fel" på de privata frågorna.) 

Givetvis undrar jag hur de ställer kostnaden mot att hjälpa mig med det jag behöver till jobbet (gissningsvis max 15 kkr) mot att jag framöver inte längre kommer att kunna sköta mitt jobb och istället blir tvungen att sjukskriva mig på heltid. Vad håller de på med? 

Jag har aldrig haft problem med Försäkringskassan förut men läst massor av tråkiga historier där de gjort allt för att knäcka folk. Nu inser jag att det faktiskt är sant. De vill verkligen trycka ner folk i skiten och erbjuder till och med skjuts fram till ättestupan.

Efter den senaste tidens h-e-l-v-e-t-e kan jag faktiskt förstå att det finns folk som väljer att hoppa av alltihop.


(Och då har jag inte ens nämnt att audionomen jag haft kontakt med angående detta strul mailade mig i förra veckan att hon slutat sin tjänst. Dessutom har dövblindteamet som skulle hålla informationsmöte på mitt jobb långtidssjukskrivningar och det mötet blir av inte i nästa vecka som det var tänkt, utan tidigast i april.) 

3 kommentarer:

  1. Och så säger politikerna att vi måste jobba mycket längre! I princip att vi är skyldiga att göra det. Och så slår en myndighet undan fötterna på folk som vill och har möjlighet att jobba och man bara får de hjälpmedel man behöver. Jag förstår verkligen att du är knäckt, du kämparmänniska! L-M

    SvaraRadera
  2. Alltså fy helvete vad dåligt gjort av försäkringskassan!
    Får ont i magen av att dom behandlar folk såhär.
    Hela tiden läser man om folk i tidningarna som får helt orealistiska avslag på sina olika ansökningar.

    Det är nästan så man tror att myndigheter hjälps åt att stjälpa folk för att de behöver "sjuka" människor utan rimlig försörjningsmöjlighet till att utnyttja i skumraskaffärer där myndigheterna ev. personer som jobbar på myndigheter tjänar massor med pengar på det.

    Hoppas du lyckas hitta en lösning på problemet så att du kan fortsätta jobba.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Men vad i h-e har det blivit med det här landet!! Samma vansinniga historier med FK överallt, obeskrivligt förnedrande och totalt rubbat (ingen helhetskänsla kvar nånstans). Hur många ska vi bli därute på kanten vid ättestupan.
    Och hur svårt ska det vara för dem som har makt att släppa på sunt förnuft. Bara liiite...skulle göra skillnad!
    Du stannar kvar Tina <3 vi alla som vet detta behöver varandra i den här sub-tillvaron. Men fy fasiken vad illa det här var . Super less för dig, kan bara säga....andas och "ta en halv dag i taget" :|
    Kram

    SvaraRadera