fredag 30 september 2016

Takterna sitter i...


Jag och min dramatenvagn hänger på låset.
I helgen var jag med några av mina vänner på den årliga skördemarknaden på Fredriksdals friluftsmuseum i Helsingborg. Vi bestämde att ses i god tid för att kunna lägga beslag på våra favoritgrönsaker från de ekologiska odlingarna. Jag och min dramaten var där först. Först som i "alldeles alldeles ensam". Hade jag fått fel tid? Inte fel dag, väl? Nejdå, en liten stund senare dök vännerna upp och alldeles strax därefter ringlade sig köerna långa utanför entrén. 

Full kommers bland grönsakerna.
Vädret strålade från klarblå himmel, värmen gjorde sig tydligt påmind från solens strålar men även från alla utställare och besökare som log brett och njöt av en fantastisk sensommardag. Det måste banne mig ha varit besöksrekord denna ljuvliga söndag. Efter inköp av schalottenlök, persiljerötter, selleri, äpplen, polkabetor mm var min dramatenvagn nästan full och vi styrde våra näsor mot övriga utställare. Kaninkött var väldigt intressant att smaka, ovanliga ostar, havtornsdricka, senap... 

Konstverk av äpplen framför ¨
en skånelänga. Blå himmel. 
När vi kom fram till den stora gräsmattan innan stadskvarteren fick jag syn på några barn som gick på styltor. Jag har sett styltorna där massvis av gånger, men den här gången kunde jag inte motstå dem. Jag klev fram och tog fatt i ett par styltor. Thohooo vad kul! (Här kände jag mig verkligen som "Mamma Mu".) Jag gick runt några steg tills jag insåg att det var ju barn i närheten. "Shit jag ser ju inte barnen! Tänk om jag fäller dem?" Så jag hoppade ner och la undan styltorna. Några föräldrar till barnen som uppenbarligen sett det hela kommenterade att de tyckte jag var duktig på det där. "Tack tack, takterna sitter tydligen i sedan barnsben", svarade jag. Sen trevade jag mig bort till vännerna som vaktade mina saker, fällde ut min vita käpp och... GISSA om de som just bevittnat min promenad uppe på styltorna gjorde STORA ÖGON?! Hahaha, jag kan bara tänka mig deras reaktion. Men den bjuder jag på. =) 

Jag hade visst åskådare på
min styltpromenad.
Några shoppingstånd senare började det suga i kaffetarmen på oss allihop. "Borta vid herrgården, där har de kaffeservering!" konstaterade vi. Sagt och gjort. Kakor till blev det också. =D Det tyckte jag nog att jag var värd efter den uppvisningen... 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar